27.1.2012

Tiedote: Paperiton pakistanilainen naisturvapaikanhakija vetoaa viranomaisiin maan alta

27.1.2012

Vapaa liikkuvuus -verkosto järjestää tiedotustilaisuuden uskonnollista vainoa Pakistanista paenneen kristityn turvapaikanhakija ”Mariamin” (nimi muutettu) tilanteesta tiistaina 31.1.2012 klo 11.00 (Uusi ylioppilastalo, Mannerheimintie 5 B, kokoushuone Aurora, 3. kerros). Tilaisuudessa on paikalla myös kirkkojen ja seurakuntien edustajia. Tiedotustilaisuuden jälkeen klo 12.15 Kolmen Sepän patsaalla järjestetään tukimielenilmaus Mariamille.

Mariam on uskontonsa vuoksi Pakistanissa vainotuksi joutunut kristitty. Keski-ikäistä naista uhkaa kotimaassaan kuolema. Mariamin vainoajat Pakistanissa ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä yksityishenkilöitä, minkä vuoksi vakavalta uskonnolliselta vainolta suojautuminen on Mariamille siellä mahdotonta. Useita kuukausia kestäneen pakenemisen ja piiloutumisyritysten jälkeen Mariam joutui poistumaan maasta, koska ei saanut suojelua kotimaansa viranomaisilta. Vuonna 2007 hän saapui Suomeen, mutta maahanmuuttovirasto on väärin perustein hylännyt hänen turvapaikka-anomuksensa.

”Vakavan vainon kohteeksi joutuneiden kristittyjen on erittäin hankalaa saada suojelua oman maansa viranomaisilta. Pakistanin jumalanpilkkalakia käytetään uskonnollisia vähemmistöjä vastaan, ja tämä johtaa omankädenoikeuteen sekä väkivaltaan”, kertoo Marja-Liisa Laihia, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon maahanmuuttajatyön sihteeri.

Helsingin hallinto-oikeus ei muuttanut maahanmuuttoviraston kielteistä turvapaikkapäätöstä, eikä Korkein hallinto-oikeus ole antanut asiassa valituslupaa. Asiasta valitettiin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, mutta se ei antanut keskeytyspäätöstä Mariamin käännytyksestä. ”Maahanmuuttovirasto tilasi Pakistanissa toimivalta ulkopuoliselta taholta selvityksen koskien Mariamin oloja Pakistanissa. Selvitys on osoitettu täysin virheelliseksi, mutta siitä huolimatta hallinto-oikeus perusti kielteisen päätöksensä siihen. Pidämme tapahtunutta yleisen oikeustajun vastaisena”, kommentoi pastori Arto Antturi.

Mariam elää nyt Suomessa paperittomana eli ilman oleskelulupaa. Hän vetoaa maan alta tukijoidensa välityksellä suomalaisiin viranomaisiin ja anoo mahdollisuutta uuteen käsittelyyn. Mariamin pyyntö on yksinkertainen: hän haluaa jättää uuden turvapaikkahakemuksen turvallisissa olosuhteissa.

”Kyseessä on tyypillinen umpikuja: turvapaikanhakija ei uskalla hakea uudestaan turvapaikkaa poliisilaitoksella, kun uhkana on se, että poliisi samalla käännyttää naisen. Odotamme viranomaisilta vastausta Mariamin pyyntöön lähiviikkoina. Toivomme, että hän voi saada asiansa uudestaan vireille ilman vaaraa käännytyksestä ja korjata viranomaisten virheelliset käsitykset”, toteaa Katja Tuominen Vapaa liikkuvuus -verkostosta.

”On kyseenalaista, miten viranomainen tai oikeusaste pitää itseään pätevänä arvioimaan ihmisen vakaumusta. Ilmeisen kankea byrokraattinen suhtautuminen raportteihin uskonnonvapauden loukkauksista osoittaa mielenkiinnon puutetta, joka saa kysymään, onko asianomaisella taholla kompetenssia hoitaa tehtäväänsä. Turvapaikkaratkaisuissa on kysymys elämästä ja kuolemasta”, kommentoi isä Heikki Huttunen, Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri.

Tiedotustilaisuudessa kerrotaan tarkemmin maahanmuuttoviraston ja oikeusasteiden tekemistä päätöksistä sekä Mariamin turvapaikkaprosessin vaiheista..