20.2.2013

Tiedote: Vapaa liikkuvuus -verkosto on hämmästynyt venäläisen Karjala-aktivistin kielteisestä turvapaikkapäätöksestä

20.2.2013

Petroskoista Suomeen perheineen paennutta aktivistia ”Dmitriä” uhkaa käännytys takaisin Venäjälle, jossa viranomaiset vainoavat häntä poliittisen toiminnan vuoksi. Venäjällä poliittisiin aktivisteihin kohdistuneet ihmisoikeusloukkaukset ovat lisääntyneet, mutta Suomi ei tunnusta tilannetta turvapaikkapäätöksissään.

Dmitri perusti Venäjällä vuonna 2009 liikkeen, joka vaati kansanäänestyksen järjestämistä Venäjälle luovutettujen Karjalan alueiden palauttamisesta Suomelle. Tammikuussa 2010 Dmitri painoi lentolehtisiä, jotka miltei kaikki takavarikoitiin ja hänet pidätettiin. Elokuussa vuonna 2010 Dmitri tuomittiin Venäjän rikoslain niin kutsuttuihin ekstremistilakeihin kuuluvan pykälän 280 (”julkinen kiihotus ääritoimintaan”) nojalla 100 000 ruplan sakkoihin. Viranomaiset estivät uhkailemalla valituksen ylempiin oikeusasteisiin. Uhkailu jatkui myös tuomion jälkeen, minkä vuoksi Dmitri pakeni Suomeen ja haki turvapaikkaa vuonna 2011.

Helsingin hallinto-oikeus piti voimassa Maahanmuuttoviraston kielteisen turvapakkapäätöksen joulukuussa 2012. Päätöksestä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta tätä kirjoittaessa KHO ei ole keskeyttänyt Dmitrin käännytystä.

Vapaa liikkuvuus -verkoston mielestä hallinto-oikeuden päätös on ristiriitainen. Hallinto-oikeus myöntää, että Dmitrin poliittisia vapauksia on loukattu, mutta ei kuitenkaan näe perusteita turvapaikan myöntämiselle poliittisen vainon takia. Sananvapauden rajoittaminen mielivaltaisilla sanktiolla on kuitenkin Euroopan ihmisoikeussopimuksen tarkoittamaa vainoa. YK:n pakolaisjärjestön suositusten mukaan vankeusrangaistusta ei voida pitää ehtona vainon kriteerien täyttymiselle.

Keväällä 2012 Venäjällä määrättiin useita pysyviä rajoituksia ”ekstremistilakien” perusteella tuomituille. Heiltä on esimerkiksi viety loppuiäkseen oikeus toimia opetustehtävissä alaikäisten parissa ja oikeus perustaa toiminimiä. Sakkojen seurauksena seurauksena Dmitrin yritys kaatui, eikä hän voi perustaa uutta yritystä menettämänsä tilalle. Hänen elinkeinovapautensa on viety pysyvästi. Lisäksi Venäjän viranomaisilla on tapana haastaa ekstremistilakien nojalla tuomittuja oikeuteen toistamiseen samoista ”rikoksista”. Esimerkiksi vuonna 2011 viiden vuoden ”ekstremismituomion” jälkeen vapautunut Boris Stomahin pidätettiin viime marraskuussa uudelleen syytettynä kiihotuksesta terrorismiin ja kansanryhmää vastaan, ja osa syytteistä perustuu kirjoituksiin, jotka on julkaistu ennen hänen edellistä tuomiotaan vuonna 2006.

Viime vuosina Suomi on myöntänyt vaihtelevasti turvapaikkoja venäläisille. Turvapaikkoja on myönnetty useille levottomilta Pohjois-Kaukasian alueilta paenneille, ja lisäksi kirjailija Pjotr Silajeville, jota syytettiin hakkuiden vastaisten protestienjärjestämisestä Moskovan läänissä.

Dmitri asuu pääkaupunkiseudulla ja tapaa mielellään toimittajia arkipäivisin klo 16 jälkeen, ja viikonloppuisin mihin tahansa aikaan..